Politická strana připomíná něco jako pravěkou tlupu sdruženou za účelem uchopení moci, smyslem její existence je vládnout, nebo se na vládě podílet. Z toho plynou některým členům výrazné existenční výhody. Mají přístup ke zdrojům, kteří jiní, neprivilegovaní nikdy mít nemohou. Žijeme v industriální době, ale chováním funkcionářského členstva ty politické strany napodobují pravěké sběrače. Prostě vidím malinu vedle sebe u cesty a tak ji jako pravěký sběrač utrhnu. Neřeším, jestli příkop, ve kterém keřík živoří, patří obci, státu, či nedejbože nějakému soukromému majiteli. Mám přiležitost k zajímavé provizi, no tak neřeším žádné morální dilema, stejně jako u té maliny u cesty. Je tu však drobný rozdíl - dary přírody jsou si co do příležitosti rovny, pán či kmán, každý si může utrhnou, ale na provizi, která souvisí s funkcí a podpisovým právem, si kmán nesáhne.

Příčiny korupce

V první řadě za to může nepřehledný systém pravidel. Počet novelizací zákona o veřejných zakázkách, od jeho vzniku v roce 2006 se zdá nekonečný, momentálně už dosáhl na číslo dvacet a další změny jsou na obzoru.

Veřejné zakázky jsou celosvětový problém.

Týden wrote:

Podvody ve stavebnictví celosvětově vyjdou až na bilion dolarů (více než 20 bilionů korun) ročně. Firmy na vyspělých trzích kvůli nim přichází o pět až deset procent zisku. Vyplývá to ze studie, kterou zveřejnila poradenská společnost Grant Thornton. Podle ní jsou finanční podvody ve stavebnictví tak obvyklé, že je stavební firmy berou jako daň za možnost podnikat v tomto odvětví.
...
Své závěry společnost dokládá velkými skandály, které v posledních měsících vypluly na povrch v Kanadě a Austrálii. Kanadská Charbonneauova komise, která vyšetřuje podvody a uplácení ve stavebnictví v kanadské provincii Québec, za téměř dva roky vyšetřování získala indicie, že financování místních politických stran až ze 70 procent pokrývají peníze z korupce.
(Týden)


Kdo by o tom v naší české kotlině měl ještě pochybnosti. Krásný příklad je tunel skutečný i finančí s poetickým jménem Blanka. Už nějaký ten pátek zaměstnává pražský magistrát. V hodnocení 31 evropských zemí je Česká republika na 25. místě. Krásný úspěch.

Václav Klaus na Žofíně tvrdil o české korupci toto:

Václav Klaus wrote:

..... korupce je zlý nešťastný negativní fenomén ale že by byl definiční charakteristikou naší země a že by se lišil od některé země jiné, to já myslím, že vůbec není pravda....
Celý rozhovor pro ČT najdete zde.

Podle vyjádření zástupců české pobočky TI je hodnocení České republiky odrazem neschopnosti dotahovat klíčová protikorupční opatření a zavést systémové změny, které by naši zemi konečně zařadily mezi vyspělé evropské státy.

Jak to vidí nová česká poslanecká sněmovna

Ty systémové změny by měl dělat parlament - a že se snaží. Nekonečný seriál novel Zákona o veřejných zakázkách pokračuje. Nabízíme nesmělý rozbor stavu vnímání české korupce, jak ji vidí poslanci. Rozprava zákonodárců je z 1.schůze Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky (25.-27. listopadu 2013). Na zmiňované téma došlo při projednávání Zákonného opatření Senátu - novely zákona o veřejných zakázkách

Shrňme krátce několik vystoupení poslanců z rozpravy, kteří alespoň náznakem vidí, že je tu problém:

Věra Jourová wrote:

Dovolím si ještě jednu provokativní otázku. My jsme se dostali na absolutní dno v rámci srovnání zemí EU v chybovosti a v kriminálních činech, které se dějí při čerpání fondů. Ty kriminální věci nechám stranou. Chybovost se v zásadní míře objevuje právě v procesu a výsledku zadávání veřejných zakázek. A já se ptám: Skutečně je to tak, že naši starostové, zástupci neziskovek, podnikatelé jsou neschopnější a hloupější než titíž, kteří jsou zadavateli v Maďarsku, dokonce v Rumunsku, neřkuli o dalších zemích? Myslím si, že tady bude asi chyba někde jinde. Pojďme se podívat na to, jestli nezatěžujeme naše zadavatele extrémně složitým zákonem o zadávání veřejných zakázek. Osobně jsem přesvědčena, že ano a že to musíme řešit.
Věra Jourová, ANO

Ivan Adamec wrote:

Jsem totiž starosta už 15 let, 16. rokem pokračuji i v této situaci a musím říct jednu věc - že všechny novely zákona o zadávání veřejných zakázek byly horší stav než ten předcházející. Musím říct, že jsme začínali s takovýmto fasciklem dokumentů, tak dneska máme takovýto fascikl dokumentů. A chtěl bych říct jednu věc - že pokud nepochopíme jednu věc, pokud zadavatel, investor a dodavatel se neshodnou na tom, že se krást nemá, tak to fungovat nebude.
...
Problém ovšem je, že dneska celá Evropa je založena na dotačních systémech, a tady já vidím ten zásadní problém, protože dotace pro mě je slovo korupce. Ať chceme, nebo nechceme, a nejsem odborník v této oblasti korupcí, kdy korupce - je potřeba si položit otázku, co to je. Ale já říkám, že když dotace není nároková, tak tady je právě ten problém, kdy nastává ta korupce, ať je to finanční korupce, sociální korupce, když někoho znáte, nebo neznáte, a tady vidím ten velký problém.
Ivan Adamec, ODS

A co na to český premiér?

Jiří Rusnok wrote:

Víte, já myslím, že jestli tam bude limit 3 nebo 1, tak krást se může při jednom i při druhém. Ten limit o tom, jestli se krade, nerozhoduje. Nehledejme za limity zázračný šém, ale hledejme ho v celkové konstrukci zákona. Souhlasím, že ten vyžaduje bezesporu další opravy.
Premiér v demisi Jiří Rusnok v závěrečném slovu

Česká telenovela po dalších úpravách Zákona o veřejných zakázkách má zaručené nové vysílací díly. Divák se těší, ale daňový poplatník už na to přestává stačit. Chtělo by to sponzora. Možná to pochopí i ten pražský, až bude jedna krátká jízda sockou za 50,-. A vážení pražští občané, dlouho na to čekat nebudete.



Psali jsme:
Právní fraška hned na první schůzi Sněmovny