V článku Dreamliner se stává pro Boeing noční můrou jsme připomněli fakt, že první komerční let Dreamlineru proběhl v listopadu 2011 a od té doby se opakují havárie stále stejného charakteru.

Seznam havárií

Vypálené baterie jsou sice oficiální důvod, proč FAA zastavila lety a začala vyšetřovat Boeing, ale nejsou jediný důvod. Baterie po zničení vypadala následovně.



Další opakující se závady tvoří celý blok a postihují téměř každou součást letadla: vady podvozku, koroze motorů, selhání elektrického systému, selhání palivového systému, chyby komputerového programu, úniky oleje, úniky paliva, praskliny čelního skla v pilotní kabině. Výsledkem poruch bylo zrušení objednávek od velkých leteckých společností (Katar, Norsko Japonsko atd.) a nasazení letounu pouze pro testovací a nákladní lety. Seznam letových nehod můžete najít zde.

Ekonomické a politické pozadí debaklu Boeingu

Důvod? Vraťme se ke staršímu článku Zpráva o stavu infrastruktury v USA. Každé 4 roky vydává Inženýrská společnost USA (American Society of Civil Engineers) tzv. Report Card přesně popisující současný stav infrastruktury v USA. Systém je velice jednoduchý. Podle amerických známek ve škole (A až F) je každému odvětví udělena známka na základě přesně daných kritérií. Známka běží ve stupnici od A (nejlepší) až po F (nevyhovující). Souhrnné ukazatele současné Report Card 2013 vidíte na obrázku.



Oprava zanedbané infrastruktury v USA by stála kolem 4 biliónů a dala by práci celé generaci nezaměstnaných Američanů. Jenže USA vsadila na špionáž a na válečný průmysl. Zdánlivě vydělávající odvětví, ale jen zdánlivě. Podívejte se na graf webu Mother Jones o skutečných nákladech války v Iráku.



Válka v Iráku bude stát USA kolem 6 biliónů dolarů a zničila 1 milión lidských životů. Viz naše tematické číslo k desetiletému výročí války s Iráku (2013-09). Pokud USA nedají vlastním lidem práci jako v 70. letech na špičkových technologických programech, pak ztratí jako nyní celou generaci inženýrů a specializovaných strojařů. Tyto lidi nejde nahradit. Debakl Boingu 787 potvrdil, že USA už nemá potřebné know-how ke špičkové průmyslové výrobě. Nyní odcházejí starší pracovníci z NASA do soukromých vesmírných společností, což by uspíšilo konec letového programu.