Fakta o tragédii u Studénky známe všichni. Dne 08.08. 2008 kolem půl desáté narazil zpožděný vlak EuroCity Comenius mířící z Krakova do Prahy rychlostí 135 km do ocelové konstrukce, která spadla z opravovaného silničního mostu přímo na koleje a přímo do cesty plně rozjetému vlaku. Strojvedoucí mohl pouze zatáhnout za rychlobrzdu a stihnul se schovat do motorovny. Vykolejila lokomotiva a šest osobních vagónů, sedm lidí zemřelo, kolem 60 cestujících bylo zraněno. Ve stejný den jsme se dozvěděli, že Evropská komise prohlásila soutěž na novou budovu Národní knihovny v Praze s vítězným projektem <a href="http://pravo.novinky.cz/minule/p185a01h.php">za nezákonnou</a>. Stanovisko komise si vyžádal Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, který celý zpackaný konkurz pravděpodobně zruší. Mezitím pokračují olympijské hry v Pekingu, šíření žloutenky typu A, epidemie černého kašle, hospodářská recese, posilování koruny, inflace a letní bouřky.
/n/n
Neštěstí se stává tragédií právě proto, že nás zaráží svou iracionalitou. Desetiletá dívenka bojuje v nemocnici se životem právě proto, že se její rodiče rozhodli jet vlakem, který nabral normální české desetiminutové zpoždění, a tím se přesně dostavil na místo nehody. Tento pohled je však příliš povrchní, stejně jako v případě <a href="http://www.umlaufoviny.com/www/res_publica/Redakcni_system/index.php?clanek=100">asijského tsunami</a>. Pojďme věci na kloub, podle prohlášení <a href="http://www.e-stavebnici.cz/firmy/013163-ods-dopravni-stavby-ostrava-as/">ODS-Dopravní stavby Ostrava, a.s.</a> (IČO 25378147, sídlo Ostrava-Zábřeh, Starobělská 3040/56) a Českých drah. Ocelová konstrukce, s níž právě manipuloval jeřáb, byla nesena silou podnikatelské vůle, protože na stavbě oficiálně <a href="http://www.ceskenoviny.cz/index_view.php?id=327073">nikdo nepracoval</a>. Podle ředitele Správy železniční dopravní cesty se v osudový den a hodinu na stavbě nic nedělo, protože drahám nikdo nic nenahlásil. Proto také vlaky jezdily pod místem opravy normální cestovní rychlostí 140 km za hodinu. Ředitel dodavatelské firmy ODS pan Tomáš Vítek se dušoval, že opravu mostu provádí jako subdodávku jiná firma. Ani ODS tedy nestavěla, ale někdo jiný. Pilná ODS pouze zkasírovala peníze za stavbu a částečně nebo úplně ji předala další firmě k exploataci. Jenže i tato firma oznámila, že v onen čas vládl na stavbě klid, což tvrdí majitel subdodavatelské společnosti Bögl & Krýsl, pan Josef Krýsl. Podle tohoto prvního scénáře dostáváme následující fakta: rozverný jeřáb a stavební stroje se rozhodly zkrátit si čekání na stavbaře, uspořádaly stavební spářku, pro srandu se koulovaly kusy ocelové konstrukce, jež pak spadla přímo pod projíždějící vlak. Když viděly, co se stalo, spustily ramena a začaly se chovat pasivně slušně.
/n/n
Co má společného nezákonná soutěž na blob, žloutenka, černý kašel a totální zanedbání nejelementárnějších bezpečnostních opatření? Absolutní nezájem o obecné dobro, které se stalo kořistí mocných. Evangelium ODS zní, že svobodnému (rozuměj: nespoutanému) podnikání se nemají klást do cesty žádné překážky. Každý si může vydělávat, jak v tomto státě uzná za vhodné, a nikoliv nezákonné. Všimněte si, že nepoužívám slovo "zákonné". Například obecné dobro platné pro vlak řítící se 140 km za hodinu s nevinnými rodinami a malými dětmi vyžaduje, aby každá stavba ohrožující jeho bezpečnost splňovala přísné předpisy regulující danou stavbu. Jenže zde staví ODS ve svém vlastním regionu, který společně s Karlovými Vary a Ústí nad Labem patří k absolutní republikové špičce v pohrdání a kupčení s veřejnými zájmy. Jak to nakonec dopadne, ukazují trosky vykolejeného vlaku. A konečný účet za smrt, zranění, nemocnice, opravy, zdržení atd., bude nakonec připsán k tíži nám všem, občanům a daňovým poplatníkům. Mám dobré slovo alespoň pro předsedu podnikatelské partaje pana Topolánka, který se na místo neštěstí uráčil dostavit a řekl, že my všechno zaplatíme. Čestný předseda ODS a prezident republiky se oficiálně nevyjádřil k neštěstí ani po dvou dnech, čímž u mne ztratil poslední zbytek úcty, kterou jsem k jeho úřadu choval.
/n/n
Strategie ODS, potažmo současné nakoupené koalice, vyniká jednoduchostí a přímočarostí: demolovat obecné dobro privatizací, dokud to jde; manipulovat s veřejným míněním přes televizi a média, dokud to jde; nakupovat, korumpovat a vydírat opozici, dokud to jde. Až to nepůjde, už asi půjde jen o jediné. Prásknout dveřmi, utéci na Koženým na Bahamy nebo za nestíhaným Krejčířem do JAR a tam si užívat plodů podnikatelské práce. Jenže všechno ututlat nelze a mezitím začíná realita postupně vystavovat účet za správcování země. Vlakové neštěstí u Studénky ukazuje, že <a href="http://www.umlaufoviny.com/www/res_publica/Redakcni_system/index.php?clanek=466">obecné dobro</a> není jen abstraktní pojem. Veřejný zájem státu zprivatizovaný a prodaný bezohledným zájmovým skupinám přestane existovat a zůstane nám pouze ono nespoutané podnikání. Jenže to má charakter žloutenky nebo černého kašle: virus se chce nespoutaně šířit, podnikatel českého polovládního typu chce nespoutaně vydělávat. Třeba tím, že nenahlásí rizikovou opravu mostu, protože by drahám musel platit penále za zdržení vlaků. Virus i podnikatel jednají podle jejich nejvlastnějšího zájmu: množení sebe sama, zisku, popřípadě obojího. V zájmu občanů musí být naopak posílena role státu, který nasazuje bezuzdnosti veřejně prospěšný náhubek. Zhoubné působení viru omezí tím, že neruší prevence, sociální práci mezi rizikovými skupinami obyvatelstva a <a href="http://umlaufoviny.com/www/res_publica/reportaze/zdravotnictvi/">nerozkrade zdravotnictví</a>, popř. sociální zabezpečení. Zhoubné působení nespoutaného podnikání omezí tím, že přestane vydírat a korumpovat vyšší státní úředníky, kteří reprezentují obecné zájmy státu v té či oné oblasti, občas i podnikatelům navzdory. Doufejme, že ti i oni pak přestanou krást, kupčit, lhát a vydírat. A pokud nepřestanou, pak na ně máme zákonný metr, což oni dobře vědí. Jistěže by se mělo zamezit i kupčení v politice, ale nebuďme naivní a nechtějme po dokonale imunních českých partajích příliš mnoho. Ideologie typu "každý se stará jen o to svoje" selhává v momentu, kdy vlak jede 140 km za hodinu a veze ženy a děti, které se nevědomky svěřily obecnému zájmu garantovanému krajem Ostrava. A v Moravskoslezském kraji staví ODS: politicky i fakticky.
/n/n