Japonsko dokončuje testy magnetického vlaku (Maglev) mezi Tokiem a Nagojou. Testovací linka dlouhá 24 km stála 51 miliard dolarů. Vysokou cenu způsobilo jednak ražení tunelů a jednak drahá technologie magnetického pohonu. Celá trať dlouhá 286 km bude dokončena v roce 2027. Vlak jezdí rychlostí nad 500km a rekordní rychlost je kolem 580 km/h. Ukázku z rekordní jízdy máte zde.

Invalid YouTube URL provided


Ovšem francouzský TGV, který jezdí po běžných kolejích, i když speciálně upravených pro rychlosti nad 300 km/h, dosáhl na běžné TGV Atlantique rekordní rychlosti 574,8 km/h. Rekord padl 3. dubna 2007 na trati Paříž - Baudrecourt u vesničky Passavant-en-Argonne. Při maximálním výkonu bral z troleje 800 A o napětí 30.000 V. Video z rekordu máte zde.

Invalid YouTube URL provided


Tyto tratě mohly být postaveny u nás, kdyby zde vládlo jiné než provinční a korupční myšlení. Linka pro TGV Paříž-Lyon byla spuštěna již v roce 1983. Vlaky jezdí vzdálenost 600km za dvě hodiny, z centra do centra. Rekordní cesta napříč Francií (Calais-Marseille, 1 067,2 km) trvala soupravě TGV 3:29 hod. Eurocity po rekonstrukci drah a la zkorumpované Česko potřebuje v běžném provozu na 316 km cesty z Prahy do Břeclavi 3:14 hod.